Някои теми са ми противопоказани ))
Ако имах повечко време, нямаше да прибързвам и да бълвам недозрели мисли, но все някак трябва да фиксирам недоразуменията, щъкащи из главата ми. Най-малкото - за да се освободя от тях и да се върна към фамозното обитаване на някакво си "тук и сега". Като какво ще да означава това словосъчетание "тук и сега"? "Пардон, не знаю", казва Алик Ривин. Кой е Алик Ривин? По-нататък ще стане дума.
Най тук_и_сега_жанрът е интервюто. Не са мои думи, подхвърли ги Денис, а Кузмински не възрази... по време на интервю: трудно е да се каже, кой е авторът.
"Денис (Д.): Но възниква още един въпрос: Apropos, @Академия и нео-нео-класицистите@, излиза, че и покойният съратник на Курьохин - Тимур Новиков и неговото Движение, не ви лежат на сърцето? Освен това, нима опитите на Олег Кулик - който, както ни е известно, едва ли не ВСИЧКИ акции на "Бренер" - кучетата и пр., вече беше осъществил много преди... не са ви приятни? Не ви ли се струва, че и от двата персонажа (Бренер и Могутин) полъхва на нещо задушаващо ПОШЛО - толкова лош вкус, насочен към определена цел - стабилен, с придихание на отявлен "непотърсен провинциализъм" - толкова фрустриран, колкото и пресилен? Кое може да е по-безпомощно от това да се наакаш пред ван-гог или пламенно да се чукаш пред статуята на маяковски(sic!)? МНОГО по-трудно е САМИЯТ ТИ да станеш ван-гог или бронзов монумент... Това е невъзможно - понеже на бренер никой няма да му прави паметник, нали така? Както и това, че рисуването върху картина на Малевич - също е във висша степен ОТЧАЯН и БЕЗПОМОЩЕН жест на отявлен ахмак и тъпак: много по-сложно е да се ПРОЧЕТЕ какво е написал Казимир, да разбереш, осмислиш, да му станеш РАВЕН. С цапаници няма да се изравниш с него, нали? Тоест - това е всичко - и могутин с бездарното си стихоплетство, и бренер с желанието си "да се разпише" така, че НИКОЙ да не може да го повтори - щото съм ААААЗ - като намаза с боя САМИЯ Малевич - във всичко това прозира апокрифния Маяковски и Бунин:
"Маяковски, на едновремешен банкет, през цялото време сновал - набивал от чиниите и при Бунин с две ръце в чинията - му додява. И с пълна уста говори на Иван Алексеевич - Вие... ммммм, наистина ли, мммм, толкова много ме мразите, мммм?
при което Бунин трепнал като да го е втресло и отговорил:
Твърде много чест за вас, байно, щеше да е да ви мразя".
Колко точно. Могутин и Бренер - това са същите изтървани бързаци, неканени гости, за които никой пет пари не дава, прибързани, пресилено нагли, до смърт фрустрирани с НЕИЗЖИВЯНОТО си плебейство и евристичната си несъстоятелност.
Въпреки че екзистенциално стоя по-близо до Маяковски, отколкото до мухлясалия Бунин, но в ТОЗИ случай - Бунин е ПО-МАЛКО пошъл.
А Бренер и Могутин ВИНАГИ са пошли и мърши... Не Ви ли смущава тази лайнарска пошлост в изкуството?
Кузмински (К.): Ама Тимур ли е "академия" (и тимуровците му)? Това е детскоградинска пародия на "Академия"! Тази академия я обичам. (Макар да не надскочиха детската градина).
Имах предвид "ахматовите сирачета", "ахматулчетата" (по Анри Волохонски) и "ахматовите вдовци" (по Бахчанян и - по старост).
<...>
Но по никой начин не и Курьохин (с теорията му за "Ленин е гъба", с невероятните му хулиганства - да повиеш сладкия тенор Едуард Хил във фолио - и да го накараш да пее тенорово... Десетки гениални безумства...).
Вие, Денис, не вдянахте - тъй като "академията" на Тимур подмени(игрово) самото понятие...
И пошлостта не ме притеснява. На мен ми се повдига от нея.
Точно Бунин (и Набоков), според мен, е гнусен простак и злобен интригант, не струва и пръднята на Владим Владимич.
Маяковски е най-големият лирик на ХХ век (и според мен, и според Могутин-Бренер!), а всички тия старопръдли "квасици" (от А до Б - от ахматова до бунин) са едната прогизнала мухъл и боклук.
<...>
И Хлебников влачеше сельодка по покривката (по Аненков), но той беше - ВЕЛИМИР. А Бунин ядеше с лъжичка и гнусливо се мръщеше.
<...>
Изпитвам КЛАСОВА ненавист към класицизма. (Освен да го насереш, както правят тимуровците и "митките" - по-точно, правеха: сега всички те са долнопробна стока за продан, пазарна икономика...)
Д.: Публична не деификация, а заелдъз[не знам какво означава тази дума, подозирам, че нищо и, следователно, е синоним на "безсмислено"]-дефекация срещу класово враждебния елемент... Или "безпътен секс"... Бренеровите действия намират ли отклик в душата Ви?
К.: Така е, защото - и да се наакаш в чест на Ван Гог, и "половата активност" със собствената си жена, и "мухата в паяжина" на Бренер - това също така са и МОИ красиви хепънинги...
<...>
Че Бренер само го ПОЧИСТИ като изографиса своя кумир, Малевич <...> от МИРИЗМАТА НА ПАРИ...
(Вторият му кумир, Филонов - засега не мирише: НЯМА ГО НА ПАЗАРА, ако се изключи половината дузина крадени).
<...>
Миризмата е една: Рембранд на стари години, склерозирал (както ми разказваше Шемякин) - рисувал с лайна: цветът на златото...
Д.: Естетиката на Рембранд и на Бренерите все пак крайно си дисонират... Както може да се забележи.
К.: Но именно ЕСТЕТИЧЕСКИ са ми близки скандалистите Бренер, Могутин, Осмоловски..."
[Този пост ще излезе непоносимо дълъг, но възнамерявам да приключа започнатото (не да изчерпя темата).]
За Бренер вече съм споменавала. На снимката (на която прасето Казимир не се вижда) в дъното се кипри кавъра на една от супрематичните картини на Малевич - белият кръст върху бяло. Точно това е платното, което вкара Бренер в холандски затвор. Работата е изложена в амстердамски музей.
Бренер я "дорисува" със зелен спрей:
Спасяване чрез унищожаване. Подобно на майка-шизофреничка, която спасява децата си от жестоката действителност като ги убива. Впрочем, не съм сигурна, че всички шизофреници разсъждават така парадоксално. Тази дума - "шизофрения" ще я спомена още веднъж днес.
Константин Кузмински е забележителна фигура. Въпреки обширното си разграничаване от съжденията на Кузмински и от начина му на изразяване, Денис очевидно изпитва респект, нарича събеседника си "стожер на руския авангард".Това на заден план не е Денис :)
Константин Кузмински в средата на 80-те извършва нещо титанично - издава два тома с руска ъндърграунд поезия. Сам събира произведения и спомени, пише бележки. "Край синята лагуна" излиза в САЩ.
В сборника са включени запазилите се стихове на Алик Ривин (с него започнах, нали). Александър (Алик) Ривин бил блестящ познавач на френската поезия. Сигурно щеше да стане голям преводач, ако не беше попаднал в психиатрична клиника с диагноза "Шизофрения". Препитавал се с дребни преводачески поръчки и ловене на бездомни котки. Посещавал хора на изкуството, които ценяли таланта му, сядал на пода и започвал да пее еврейски псалми. Щом го помолели да спре, той си изпросвал рубла и тогава публиката можела да се наслади на рецитал от собствената му поезия. Не рецитирал, а напявал стиховете (затова ритъмът, пък и отделни фрази силно напомнят популярни в Русия шлагери от онова време - 30-те години на ХХ в.). Пърформанс? Предполага се, че е загинал в първите месеци на войната.
Ти си прав
и аз съм прав,
има всеки своя смисъл
и нрав.
Твоят смисъл - акуратност,
моят смисъл е превратност,
неизбежна е.
Ура!
Тук пък съм записала нещо, което не се наемам да превеждам. Записът е лош технически и не само - дано акцентът ми не дразни.
Хайде, стига вече, че сама си омръзнах
"Тук и сега"
26 февруари 2008
Публикувано от
vassila
в
2/26/2008 11:41:00 сл.об.
Етикети: Alexander Brener, Alik Rivin, Denis Ioffe, Konstantin Kuzminski, Malevich
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
4 коментара:
Последните ти три поста са много добри. Само не се заяждай с проф. Стефанов. Той не е казал, че няма нищо над човешкото творчество. Той има в предвид че изкуството трябва да се занимава със всичко друго но не и да се превръща в църква. Тоест да не навлиза в чужда територия да си знае си знае рахитичното местенце на хулиганска проява и толкова. Според мен изкуството е точно това хулиганска проява пред Бог. Малко буйстване от страна на децата където се изтърваш даже да напсуваш татко си и да го обявиш да мъртва. За да се чувстваш по-самостоятелен. Но това едва ли е сериозна дефиниция. По цял ден раздавам сериозни дефиниции и тук някак си предпочитам по човешките. Ясно е че това са нерешими проблеми. Тоест няма обобщения по тях. За всеки изкуството е нещо различно. Смисъла му също всеки стига до Бога по различен начин. Избира своя път. Така е и с изкуството и със всичко, всеки си има път. Дори когато изглежда че мислиш като останалите, това е само външно. Мураками е наречен поп артист защото доста хитро вкарва в книгите си образи от поп културата като Джони Уокар например. При него присъства големия град с рекламите му отчуждението . Анди Уорхол имат около 20 филма който не са много популярни но те се занимават точно с детайла по начина за който говори Мураками. Например двучасов филм в който един човек лежи и спи. Или двучасов филм с целуваща се двойка. Като го сравняват с Анди това имат в предвид, цялостното творчество на двамата. С Бренер и Кулик се познаваме с Мавромати който е част от групата и един от основните идеолози работя и в момента по-общ проект. Това са моите хора. Някой от нас обаче наистина направиха неприлично добри кариери. Аз също станах доктор, вчера минах на съвет и за доцентура знам че това не е много правилно за пънк, траш човек, знам че ставам еснаф, постепенно това ме дразни вече нямам тази дебела кожа да издържам натиска на обществото критиките на обкръжението ми. Не мога да се жертвам, вече като другите който стоят от страни и ни обвиняват в кариеризъм. Със Щокхаузен работих по един проект на Гьоте институт казваше се “Оргинали”. Режисирах този гигантски пърформанс в две части заедно с доц. Дворянов, като през цялото време държахме връзка с Щокхаузен по телефона. В този пърформанс е участвал и Нам Джун Пайк. По някакво странно стечение на обстоятелствата Щокхаузен ми възложи същата роля която Пайк е играл. Когато пърформанса беше готов за да бъде показан пред публика. Гьоте институт се дръпна и го забрани. Оказа се че Щокаузен направил изказване, точно след 11 септември, че 11 септември е най-великото произведение на изкуството на 20 век. И американците забраниха неговите изяви в страната. Също и в германия му се пречи на работата доколкото знам в момента нещата са се пооправили. Това е същото като Андре Бретон в манифеста на Сюр и Дада където казва, че единственото истинско произведение на изкуството е да стреляш с пистолет в публиката. Години по-късно започва да увърта и да твърди че тове е метафира за силата на произведението като пистолетен изтрел, но е ясно че лъже точно това е имал в предвид. По късно Сид Вишес от Секс Пистолс го прави наистина. Ето ти като правист тема за размисъл не е ли изкуството на границата на престъплението. Правилно ли е аз да ставам стълб на обществото. Свилен да строи къща на Три етажа в Банкя. А нашите близки съратници в изкуството и приятели да тънат в ужасяваща мизерия да се побъркват от самота и Боряна Роса да си зашие вагината на живо в градската галерия пред двеста човека публика. Можеш ли да кажеш, дали ние със Свилен сме еснафи и предатели или Мавримати, Боряна, Кулик и другите започват да прекаляват с пънкарията, която за деветдесетте беше добро, ама сега звучи като, че ли ненужно и ретроградно. Не е ли време да си спомня за старите времена, да ритна професурата да се влюбя , да плюя на всичко и да започна на чисто отначало?
Много тъпо от моя страна - не познавам проф. Стефанов и взех, че го понизиних в звание. Наистина е проява на неучтивост. Като си решил на нечий гръб "да буйстваш" (цитирам те), редно е да проявиш поне малко учтивост и да научиш точно на чий гръб хулиганстваш. Посипвам си главата с пепел и моля за извинение! Съвсем искрено говоря, ни капчица ирония!
Надявам се, уязвеното ми самолюбие, че не съм проверила, поне малко от малко да възмезди проф. Стефанов. При това напълно разбирах какво е имал предвид в цитирания от мен текст. Просто съм искала да си се себедокажа, да стигна до някакви съвсем странични резултати... бог знае, какво точно съм целяла, но в никакъв случай - да обидя някого лично. Така че, поднасям извиненията си на проф.Стефанов!
--
По отношение на дефинициите си напълно прав - ако вземеш, че стигнеш до единствено_възможната_дефиниция, все едно, че си умрял. Докато свят светува, дефиниците ще са мобилни (като жените :) ). (Пак хулиганствам, малко нещо...какво ли ме е ухапало?)
--------
Бях чела за един Филм на Уорхол - снима малко повече от осем часа със статична камера Empire State Building... Не мисля, че е същото като при Мураками, но вероятно греша, както обикновено. (Май ми харесва да виждам нещата по по-различен начин, дори този начин да е погрешен :) Но истинското удоволствие е да видиш през другите гледни точки и да ти се появи право на избор - дали да се инатиш върху своята или да предпочетеш по-адекватната, хеле пък ако си съвпадат :) ).
---
За Бренер знам от един руски писател, който май се движи в едни и същи социални кръгове с Бренер. Той ми беше дал (безплатно) пълно право да превеждам неговите текстове. Пък аз ... пустото му време!
Не-не, не е въпросът да ритнеш нещо. Винаги можеш да се влюбиш, това нищо не променя (за света говоря. Ти се се променяш по малко, с професури или с ритането им, все едно). Всичко, което правиш, е почване отначало.
Имах един преподавател по римско право, който на една лекция цитира писмо до Цицерон от брат му: "Не забравяй кой си, къде си и (не! не е "откъде идваш", а:) къде отиваш".
Смешното е, че аз нямам отговор на нито един от тия въпроси (но се забавлявам с това, че аз нямам отговор). Винаги съветвам другите да си имат своите отговори. Което си е парадокс. Но съветът е умен, мисля.
Разбирам ти иронията за понизиняването, стари пънкове като нас с такива срамни звания :-)) Веднъж на една изложба в Бобур. Уорхол много ме впечатли. Гледам аз едни големи бели листове със хаотично разположени черти на тях и ми харесват, чета от долу, Анди. Това не е характерно за него. Бях на метър и петдесет растояние от рисунките. Тогава както са ни учили в Академията реших да се отдалеча и когато зъстанах на 10 метра разстояния видях, че това е близък кадър на хомосексуален акт между мъже. Знам от опит, че така се рисува трудно, освен това, объркването "Бъга в системата" беше търсен нарочно, естетиката на линиите и шок от видяното, след като се отдълечиш и осъзнаеш какво виждаш, това не ти ли прилича на Зен коан "Като срешнеш Буда, прасни му една". Бренер идва в БГ по някога, харесвам Яркевич и Лимонов. Не знам защо руските интелектуалци имат против Яркевич наричат го "Абсолютно лайно" на мен ми харесва, е на мен и "Сектор Газа" ми харесва. Това е много добро дето го рецитираш, имаш хубав глас...руския ти е перфектен. Благодаря за съвета допада ми. Поздрави...
Благодаря за комплимента, но руският ми не е перфектен - никога не съм имала стимул да преодолея акцента си :)
-----
Не съм чела Лимонов - малко или много се въздържам поради обвиненията във фашизъм (ами ако са верни - ще ми е много неприятно да чета такива неща и пр. скрупули от такъв порядък). За Яркевич не знаех, признавам. Днес попрегледах това-онова... Разбирам защо ти харесва - пише, все едно разказва някое видео (в добрия смисъл на думата "разказва"). И набърква доста емблематични образи (от тук е усещането ми за видео-арт)...Предполагам, точно това "разказване" пречи на литературните хора да го оценят по начина, по който ти го цениш.
----
"Като срещнеш Буда, убий Буда". Като прочетох това за първи път, помислих, че е някаква пошла шега :) Нещата са страшно по-дълбоки - зен-будистите оставят човека сам пред себе си, няма зад какво да се скрие (както е във всички други религии).
Впрочем, аз съм невярваща (едно време казвах "атеистка", но разбрах, че това също е тълкувано като вид религия :) )
Публикуване на коментар