Колкото да се намеря на приказка

22 март 2008

Откраднах заглавието от пост в чужд блог. Ще преведа част от съдържанието:
"Интелегентът е същество свободолюбиво и склонно към протест. Интересното е, че понеже повечето интелигенти са обкръжени от също такива свободолюбиви същества, а протестът най-естествено е насочен тъкмо към най-близкото обкръжение, то именно сред руските интелигенти са се раждали и се раждат най-тъпите, изпечени и самодоволни реакционери".
А.А. винаги формулира по най-блестящ начин това, което и аз мисля. Което не означава, че се идентифицирам с него - опазил ме господ! Всяка жаба(аз) да си знае гьола.
Но така или иначе, за мен няма съмнение, че всеки опит да преподредиш света води до съвсем различни от предвижданите резултати. Все забравям чия беше гениалната мисъл, че "лъжата е своеобразна систематизация, която подрежда дисхармонията". (Проверих - на Фредерик Полан е мисълта). А всеки си има собствена представа за хармония, свой начин да подреди пъзела на представите, вижданията, заблудите си за света. Едни се примиряват с картинката (докато не им писне), други протестират, трети имат по-хитра нагласа - не раздават оценки, просто извличат полза. Да де, има и четвърти, които са неспособни да принадлежат към никоя от първите три категории жители на Земята. Те само стоят и съзерцават без полза за света и за себе си.
И още нещо - систематизацията, подреждането става с различни средства - кой както може: чрез начина на живот, чрез блогване, чрез изкуство... Всичко (или почти всичко) има право на съществуване. Иначе няма да остане нищо за подреждане ))
Тръгнах към Подуене и за по-напряко минах през Цариград, както правилно би забелязал някой отегчен от глаголстването ми.
Изкуството е опит за подреждане (т.е. лъжа, но пък кое не е лъжа?). Обаче и сред творците - едни се опитват да подредят Цариград, а други - Подуене. Няма лошо. Разделението е и сред публиката - за едни Подуене е дребна тема, незаслужаваща внимание, за други - няма как Х, колкото и да е кадърен, да подреди Цариград (защото никой не може да подреди Цариград), докато за Подуене може да каже ценни неща, епохални дори, истински.
"От всички хора, които познавам - казва Джон П. Марканд, - само американците, заради някакъв комплекс за малоценност, се стремят към непостижимото и се опитват да избягат от средата си".
"Джон Хаслър никога не прави тази грешка - уточнява Terry Teachout в блога About Last Night. - Неговите романи са ситуирани в малкото градче, в което той е роден и живее през всичките си 74 години и героите му са обикновени хора <...> с обикновени проблеми като живота, любовта, остаряването и смъртта".
Кой може да каже, кое е по-истинско? А.А. в поста, от който откраднах заглавието, дава линк към сайт, предаващ в реално време случващото се около хранилка за животни в естонска гора. И докато наблюдавал действителния живот на глигани, еноти, гарвани и врани, авторът на блога пропуснал случващото се под собствените му прозорци - заблуден млад лос се озовал в мегаполиса и се разиграл истински екшън с преследването на животното от силите на реда.

2 коментара:

Анонимен каза...

Да интересно съвпадение на мисли. „Вратата Рошамон” е новела на Рьоноске Акутагава имам я и на японски и на руски и на български, на английски я нямам. Интересно че преводите са различни, звучат различно. Благодаря за мейл адреса, трябва да сканирам рисунките на стълбата за да ти ги изпратя интересно ми е твоето мнение. Много труден проблем да направиш скулптура по литературно произведение, да запазиш литературността в пластиката, по желание на поръчителите естествено и да се съобразяваш със скулптори който държат да направят паметник. Опитвам се да им обясня, че не бива да правим паметник достатъчно такива има наоколо, сега отново се боря с тях да променя проекта, та събирам мнения и ще ми е полезно, твоето. За реакционерите интелектуалци, това ми харесва, тия дни четох Кропоткин и Бакунин и те казват, че реакционизма срещу дадена революция сам по себе си е революция. Саботирането на революции е полезно и необходимо по някога, това е ясно. Ясно е и че всеки си има свои представи, но нали се опитваме да стигнем до някакъв консенсус кое е полезно за всички, кое пречи и спъва развитието, кое всъщност е развитие и кое упадък. Дори съзерцаването е от значение, за себе си и за другите. Начините на подреждане също са важни. Например блогването, аз го смятам за изкуство. Теорията за хипер текста. Текст без начало и без край освободен от поетизация дори от литературност и жанрово мислене, освободен от самата литература. Съвсем съвременен тип текст, чиста проба съвременно нет изкуство. Нещо като да присъстваш на написване на текст на Бекет например или на Гомбрих и да имаш възможност да го коментираш и да разговаряш с автора. Адорно много ми хареса с тези си думи „ Не ви ли доставя удоволствие да гледате как някой отказва да порасне, но си намира място в нашия социум в нашия свят” с тези думи характеризира перманентния бунт на човека на изкуството. Разглежда проблема трезво без излишно усложняване и романизиране, без идигане в култ. Така е хората на изкуството са просто едни не пораснали деца, често идват в повече на околните които не са като тях. Как беше песента „Истамбул ноу Константинополис” още по-малко Цариград, харесвам поп-арта защото е непретенциозен казва много неща само с лозунги директно, без да имитира природата или да изпада в невъзможни духовни въжделения за безсмъртие. Поп арта показва лъскавия кич на отношенията и живота и оставя на зрителя да си блъска главата.. Защо нещата изглеждат толкова пошли..Поп арта е американско изобретение до някъде въпреки че съвпада с новите реалисти във Франция и е признат от Италианците на Биеналето във Венеция. Поп арта е това за което говориш цитирайки „Джон П. Марканд, - само американците, заради някакъв комплекс за малоценност, се стремят към непостижимото и се опитват да избягат от средата си". Той е образа на непостижимото и опита за бягство, същевременно гордостта от принадлежността към популярното. По въпроса за малкия град и проблемите в него винаги сом мятал ,че в малките градове има някакъв особен вид мистицизъм, мистерия. Всички знаят всичко за всички а в същност нищо не знаят, не знаят какво става в душите им под прозореца или в кухнята, Линч и братя Коен доста добре се справят. „Фарго” например е добър сценарий или „О братко къде си”, но „Няма място за старите кучета” никак не ми хареса. Не обичам не до мислени работи като стрелба със кислородна бутилка. Отката на удар който може да убие човек, тоест силата която се връща обратно пропорционално към ръката която държи накрайника на кислородната бутилка е толкова голям,че може да откъсне ръката. Като базираш цял сценарии на такова нещо, трябва да си направиш труда да провериш дали е възможно, иначе става просто евтин ефект, сериозен филм за изгубените души на „старите кучета”, който гонят щастието и богатството приз целия си живат пък такива недомислици…Защо ли тия ценности са ми толкова чужди, сигурно защото съм отчетник и самотник по природа и материалните блага по-скоро ме дразнят отколкото блазнят пък винаги съм бил в центъра на събитията с много хора около мен и съм изкарвал лесно парите си. Сега имам пак поръчка от австралийските си колекционери. С обявяване независимостта на Косово, моите портрети на Милошевич станаха много търсени..

vassila каза...

Преюдициално се съгласявам с теб относно проблема с монументализирането на литературни произведения (ех, как го докарвам тоя стил :) ) Никога не съм се замисляла - паметниците разказват ли? Литературните произведения, по презумпция, разказват. И скулптурите могат да разказват. За паметниците - не знам.
Изобщо, проблем си е "пренасянето" на арт-произведение към контекста на друг вид изкуство. Тия дни много разсъждавам върху наличието на детайл от "Антиопа и Юпитер" на Вато върху корицата на оригиналното издание на "Парфюмът". Може ли нещо класическо в живопистта да служи като илюстрация за онагледяване на нещо съвършено различно като идея и внушение? Не че има нещо лошо. Но се питам, дали има смисъл от това. Има нещо иронично в превръщането на образа на Че в търговски бранд, при това - много печеливш бранд. Всичко губи ядката, сърцето си и се превръща в пластмасова дрънкулка. Стига да се харчи. Интересно, кой печели повече - Деймиън Хърст или продавачите на тениски с лика на Че? Изобщо не съм сред поклониците на Че (май съм казвала, че на мен Чърчил ми е по-интересен), но превръщането му в антипод на самия него, на собствено Че... не го разбирам. Нещо подбно усещам и в историята с Вато като "илюстратор" на сюжет, който няма нищо общо с неговия. Няма лошо, ама ако смисълът на това използване се вижда. В случая - не го виждам. Сигурно проблемът е в мен. Търся отговора, ама дали ще го намеря?...
"Реакционер" е синоним на "контрареволюционер", в този смисъл Кропоткин и Бакунин сигурно са прави. Но има поне още едно положение между тези два полюса :)
Мислиш, че консенсусът е постижим? Няма такова нещо, което да е полезно за всички. Има неща, които са по-малко вредни за повечето хора. Стига тия повече хора да го разберат. Което рядко се случва :) Съзерцанието е от значение за човека, но е безполезно в няколко от значенията на думата "полезно" :)
Начините на подреждане са много важни, много. Слотърдейк казва, че върху това се базира съвременното изкуство - инсталации и пр. Изкуството е вид философстване и това в днешно време е все по-неоспоримо. И е странно в някакъв смисъл...
Благодаря ти, че казваш това за блоговете. Преди време съвсем спонтанно изтърсих в друг блог, че блоговете не са никакви медии, а литература. Май не ме разбраха. Пък и аз тогава не се разбирах съвсем...
Чела съм две книги, които най-напред се появиха като блогове. Едната стана събитие, макар текстът да различен, но и неотделим от блога. Другата още не е написана, и може и да не бъде. Но това само потвърждава думите ти.
Това за порастването - не знам. Има хора, които никога не порастват, с каквото и да се занимават; има хора, които никога не са били деца в този смисъл; има и хора, които порасват. Ами възможно е тия, последните да са най-безинтересни.
Още не съм гледала "Старите кучета" - пустото му време! Но малките градове никак не ме изпълват с умиление. Слава богу не съм живяла в такъв, поне по българските мащаби. Но като наблюдавам леля си...големият град няма чак такива недъзи, че да го изоставя даже в мислите си :)
Ще ми е интересно да видя твой портрет на Милошевич