или Историята на една картина
За Жак Лакан, мисля, няма нужда да разказвам дълго, защото статии за него има по всички енциклопедии. Няма нужда да разисквам надълго-нашироко и проблема за влиянието на личния живот върху развитието на историята. Ако за широката публика има нещо интересно в науката история, то е точно този аспект на нещата: кой, как, кога и с кого. В изобразителното изкуство пък клюкарското любопитство си е направо задължително за разбирането на една или друга творба. Особено що се отнася до съвременното изкуство.
Та. Жак Лакан се движи в кръга на титаните на сюрреализма - художници и поети: Салвадор Дали и Пабло Пикасо, Жорж Батай и Андре Бретон. По време на Втората световна война в Южна Франция между него и Силви Батай (по баща: Макле) се заражда романтична връзка, узаконена през 1953 г. след развода с първата му съпруга. Рос Макле - сестра на Силви, пък е омъжена за Андре Масон - знакова фигура за френския сюрреализъм. След първата световна война Масон се увлича по кубизма и е високо ценен от Пикасо, но после сюрреализмът го примамва като идеология и естетика. Името му се свързва с имената на Жорж Брак, Гертруд Стайн, Хемингуей, Пол Елюар. Да подхвърля, че Елена Дяконова-Елюар след раздялата си с поета се преобразява в Гала - музата на Дали.
Тези флуктуации на романтичните връзки в една творческа компания не са изобретение на модерното време. Музата на Гюстав Курбе, както се знае, била сгодена за неговия ученик - американския художник Джеймс Уистлър. Джоан Хифернан е търсен модел, Уистлър често влизал в конфликти, подозирайки любимата си в изневяра. Предполага се, че юмручната схватка между него и Алфонс Легро е инспирирана от спор за огнената ирландка. През 1865 г. Уистлър представя Джо на Гюстав Курбе и веднага се раждат няколко портрета, възпяващи разкошните коси на момичето. Но през следващата - 1866 г. две платна (възможно) стават повод американецът окончателно да скъса с Хифернан. Това са картините, поръчани(?) от бъдещия турски посланик в Париж Халил паша (aka Халил бей) и предназначени за личната му колекция с подчертано еротична тематика. Става въпрос за "Спящите" и особено за "Произхода на света".
Кой обаче е Халил бей? Баща му е роден в Кавала (дн. Гърция), първи братовчед на Ибрахим паша - хедив(вицекрал) на Египет. Малко отклонение: Ибрахим паша е осиновен от Мохамад Али паша - албанец, също роден в Кавала, назначен от турския султан за валия на Кайро, но с времето получил увереност в силите си, опълчил се срещу централната власт и успял да си извоюва статус на хедив, както и известна автономия за Египет. Ибрахим паша известно време съуправлява заедно с Мохамад Али, но умира преди баща си. Така или иначе, в последствие синовете и внуците на Ибрахим дълго време управляват Египет. Впрочем, втората жена на Халил бей е внучка на Ибрахим паша.
Халил паша, очевидно, бил с доста разкрепостени възгледи по отношение на табутата в изкуството, но това през ХІХ в. не било пречка за успешна дипломатическа кариера. Османската империя му възлага да представлява интересите й в Атина, Санкт Петербург, Виена, Париж. Има и българска връзка - последователно е министър на външните работи и на правосъдието (вкл. вероизповеданията) през 70-те години на ХІХ в., когато се решава въпросът за църковната независимост на българските епархии.
Знаменитата колекция на Халил бей включва несъмнени шедьоври - освен творбите на Курбе, към тях се причислява и "Турска баня" на Доминик Енгър. Историята на самата колекция е не по-малко интересна. Разпространяват се всякакви пикантни слухове относно причините за възникването на колекцията, както и причините за продажбата й. Говори се, че се разорил на комар и бил принуден да продаде сбирката си през 1868 г. Умира през 1879 г. През 1889 г. Едмон Гонкур вижда някои от картините, забутани сред други предмети в антикварен магазин в Париж. Открива "Произхода на света" зад дървено пано, украсено с рисунка на замък.
В годините преди Втората световна война творбите на Курбе и Енгър от сбирката на Халил бей са притежавани от унгарския банкер Ференц Хатвани. "Легналата гола жена" била изложена в салона на къщата му в Будапеща, а "Произходът на света" - в банята. След началото на войната платната били скрити в банкови сейфове, а семейството на Хатвани успяло да избегне участта на еврейските си сънародници. Предполага се, че през 1945 г. картините са намерени от руски войници, а също така, че част от тях били "откупени" от самия Хатвани още по онова време (например, "Произходът на света"). За "Голата жена" се разказва, че била подарена на словашки лекар в знак на благодарност за спасяването на ранени руски войници. Ференц Хатвани умира през 1958 г. и изкуствоведите се заемат да издирват колекцията му. През 2005 г. наследниците на доктора се договарят с наследниците на банкера и връщат "Голата" срещу възнаграждение от около милион долара.
През 1955 г. Жак Лакан купува "Произхода на света" от неизвестно лице. На картината е отредено място в семейната спалнята във вилата на философа. Но дори там тя е скрита - само че не с дървено пано, а с достойното за себе си произведение на Андре Масон, носещо същото име "Произходът на света". Била изработена специална двойна рамка, която се разтваряла и тогава пред погледа на зрителя застава оригиналът на Курбе, а в затворено състояние се вижда рисунката на Масон - пейзаж, възпроизвеждащ контурите на сътвореното от Курбе:
Гюстав Курбе предизвиквал скандали не само приживе. Той продължава да ги предизвиква и днес. При това - финансови скандали. Цените на произведенията му се движат в твърде широки граници - от около 20 хил. евро (за пейзажите) до над 2 млн. евро. В редица случаи инвестирането в картини на Курбе се оказва повече от рисково. Така например, през 1998 г. Сотби продава на търг в Ню Йорк един от портретите на Джо за $2.7 млн. Три години по-късно новият собственик решава да я предложи на същата аукционна къща за продан и губи $1 млн.
Blogged with Flock
3 коментара:
Благодаря за великолепната статия. В момента превеждам на български книгата 'Ябълка' на съвременния турски писател Енис Батур, в която в полу-документален, полу-художествен и есеистичен начин се разнищват историята на картината 'Произход на света', животът на Халил бей, връзката му с Курбе, и първопричините, съзнателните и подсъзнателните мотиви, които може да са подтикнали Халил бей да поръча, а Курбе - да нарисува подобна картина. Статията ви е интересен страничен материал.
Наистина се чувствам много доволна да науча, че има книга за картината, Халил бей и Курбе, и с нетърпение ще я очаквам да излезе на български!
Благодаря! Благодаря за коментара и още повече за превода!
Публикуване на коментар